همکارنفتی | به نقل از دنیایاقتصاد :وقتی سوخت گران نمیشود، در حالی که توان پالایشی محدود است، کشور در شرایط ناترازی مصرف و تولید قرار میگیرد، بنابراین استفاده از کارت سوخت شخصی افزون بر ایجاد شفافیت در مقدار برداشت سهمیه و نیاز واقعی سوخت خانوار، کمک موثری به دولت در مدیریت صحیح و مهار مصرف بیرویه سوخت بهویژه از طریق عرضه خارج از شبکه خواهد بود. به گزارش «شانا» نمایندگان مجلس در اسفند ۱۴۰۱ در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور، بندهای الحاقی ۲ و ۳ تبصره ۱۴ را در بخش هزینهای تصویب کردند که در بخش الحاقی ۳ آمده بود: بهمنظور بهبود نظام توزیع بنزین و نفت گاز در کشور و کاهش قاچاق سوخت، وزارت نفت از طریق شرکت تابع ذیربط مکلف است تدبیری اتخاذ کند که تا پایان ۶ ماه ابتدایی سال، حداقل ۹۰درصد خودروهای بنزینسوز و ۹۵درصد خودروهای نفتگازسوز تنها از کارتهای سوخت مختص خودرو استفاده کنند.
مزایای کارت سوخت
مدیریت مصرف سوخت، جلوگیری از قاچاق سوخت، بهبود شرایط ناترازی تولید و مصرف سوخت، امکان تقویت صادرات بیشتر فرآوردههای نفتی، صرفهجویی ارزی ناشی از کاهش واردات فرآوردههای نفتی، پاسخگویی به نیاز واقعی جامعه به سوخت، کاهش مخاطرات ناشی از عملیات شبانهروزی و فشرده پالایش، انتقال و توزیع فرآورده، کاهش حوادث جادهای ناشی از تردد نفتکشهای جادهپیما در مقاطع اوج مصرف و ایجاد ظرفیتهای جدید برای توسعه زیرساختهای اقتصادی و کاهش تورم از مهمترین منافع ملی اجرای این طرح در کشور است، اما استفاده از کارت سوخت شخصی مزایای جانبی دیگری دارد که به مهمترین این موارد پرداختهایم. فلسفه راهاندازی سامانه هوشمند سوخت در کشور ایجاد شفافیت در عرضه سوخت، بهینهسازی مصرف سوخت و جلوگیری از اتلاف سرمایه ملی با ثبت دقیق اطلاعات سوختگیری از جمله اطلاعات کامل خودروها و مقدار سهمیه موردنیاز و استفادهشده افراد و تحلیل آماری این اطلاعات بهمنظور تصمیمگیریهای کلان درباره تنظیم سبد سوخت کشور بود، اما متاسفانه به مرور زمان استفاده از کارت سوخت شخصی به فراموشی سپرده و از اهمیت آن کاسته شد.کارت آزاد جایگاهداران اصطلاح دقیقی درباره این کارتها نیست و در حقیقت این کارتها کارت اضطراری جایگاههاست که بهمنظور استفاده در موارد اضطراری از جمله همراه نداشتن کارت سوخت شخصی، خودروهای نوشماره (که هنوز کارت سوخت خود را دریافت نکردهاند) و... استفاده میشود. کارت آزاد جایگاهداران دارای محدودیتهای منطقهای و فنی در تعداد تراکنش و سقف سوختگیری است، بنابراین همراه نداشتن کارت سوخت شخصی در مسافرتها و ایام ترافیک با توجه به محدودیت تعداد نازلهای متصل به کارت آزاد و محدود بودن اپراتورها و تعداد کارتها، موجب ازدحام، ایجاد بینظمی و ترافیک، اتلاف وقت بیشتر و افزایش طول صف در جایگاهها و بهتبع آن خستگی و نارضایتی رانندگان خواهد شد.
جلوگیری از قاچاق سوخت
کارت آزاد در سه استان طرح کدینگ بهدلیل شایعشدن مهاجرت کارت سوخت و جلوگیری از قاچاق سوخت، بسیار محدود و تنها در جایگاههایی ویژه از شهرهای این مناطق موجود است، بنابراین همراه داشتن کارت سوخت شخصی در این استانها (سیستان و بلوچستان، کرمان و بخش غربی استان هرمزگان) نیز بهمنظور جلوگیری از سردرگمی رانندگان و اتلاف سوخت بیشتر بهمنظور یافتن جایگاههای خاص الزامی است. اطلاعات دریافتی و بررسیهای آماری در حوزه سامانه هوشمند سوخت کشور در حوزه مصرف روزانه، ماهانه و سالانه سهمیه سوخت کارتهای سوخت شخصی، همچنین مقدار سوخت ذخیرهشده در کارتهای سوخت افراد نشان میدهد مقدار سهمیه بنزین شخصی و آزاد اختصاصیافته به کارتهای سوخت بیشتر مالکان خودروهای شخصی برای مصارف این افراد کافی است و تنها درصد بسیار کمی از افراد به سوختی بیش از مقدار سهمیه بنزین آزاد و یارانهای تخصیصیافته نیاز دارند. استفاده پرشمار روزانه از کارتهای اضطراری جایگاهها افزون بر ایجاد ترافیک در جایگاهها و اتمام ظرفیت سوختگیری این کارتها در ساعات پایانی شب، موجب ایجاد نقص و خرابی و ایجاد دردسر و تبعات بعدی برای متصدیان بهویژه برای سوختگیریهای اضطراری خواهد شد، بنابراین ضمانتی نیز برای سوختگیری وجود نخواهد داشت.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |